Ensimmäisessä asiakkuudessa

image description

Kesätyö

Ensimmäisen toimistolla vietetyn perehdytysviikon jälkeen kesätyöläiset jaettiin tarjolla oleviin projekteihin. Suuntasimme Samin kanssa samaan asiakkuuteen. Ja minä olen siis Juho, info-teekkari Aallosta. Tehtävänämme Samin kanssa oli jatkokehittää kesäkuun ajan asiakkaamme tarjoaman palvelun mobiilisivustoa, Android-applikaatiota ja iOS-applikaatiota. Koska itselläni ei ollut aikaisempaa kokemusta mobiilisovellusten tekemisestä ja Samillakin sitä oli vain Androidin saralta, oli tämä molemmille oiva tilaisuus päästä maistamaan mobiiliapplikaatioiden tekemistä.

Työtilanamme oli perinteinen avokonttori. Minulle ja Samille osoitetut paikat olivat selin toisiimme, joten päädyimme käytännössä istumaan vierekkäin yhden ihmisen työpisteeseen, kuten alla olevasta kuvasta näkyy. Ahdasta oli, mutta eipä ainakaan ollut kynnystä häiritä toista.

image

Mobiilihommii Samin kanssa

Kun applikaatioita lähdettiin kehittämään, oli ensimmäinen haaste se, että niiden aikaisemmat kehittäjät eivät olleet enää talossa. Tämän vuoksi emme voineet esittää kysymyksiä tai pyytää perusteluja käytettyihin ratkaisuihin. Vaikka kenelläkään meistä ei ollut kokemusta applikaatioden fronttipuolesta, niin onneksi kyseisen asiakkuuden muissa projekteissa työskennelleillä reaktorilaisilla oli kokemusta käytetyistä taustajärjestelmistä.

Kun sukelsimme sovellusten koodikantoihin, kävi taas hyvin selväksi, kuinka tosielämän tiukassa aikataulussa tehty koodi eroaa siitä mielikuvasta, joka ainakin minulla on hyvästä (ainakin jatkokehittäjän kannalta) koodista. Jännitys, joka aiheutuu monisatarivisen testittömän metodin tai funktion refaktoroinnista, on niitä asioita, joita elämässä ei kaipaa. Jos siis sinä, tämän lukija, kirjoitat joskus koodia, niin sen jälkeen kun koodi “toimii”, uhraa pieni hetki sille, kuinka arvelet seuraavan kehittäjän saavan tekosestasi selvää. Niin minäkin yritän tehdä. Ja maailma pelastuu.


imageTiimijopolla pääsee kauemmaskin lounaalle

imageKahden päivän varoituksella Jukolaan, Reaktor 2 1252/1595 Neva Förget!

Kuukauden aikana kävi kiistatta selväksi, mitä hyötyä on siitä, että kehitystyötä tehdään asiakkaan tiloissa. Product Ownerilta sai palautetta tehdystä työstä sekä selvyyttä pieniin detaljeihin, jos vain käveli viisi metriä tämän luokse ja koputti olalle. Sähköposti- tai Skype-rumbaa tarvittiin siis vain minimaalisesti, mikä ainakin minulle sai hymyn huulille.

Tässä projektissa iOS osoittautui vaivattomimmaksi alustaksi kehittää eteenpäin. Tämä siitäkin huolimatta, että kumpikaan meistä ei ollut aikaisemmin koskenut Objective-C:hen. Positiivisen yllätyksen aiheutti myös sovelluksen kehitysympäristön pystytyksen helppous verrattuna muihin, joka kyllä kertoo ehkä enemmän näistä muista sovelluksista.

Kesäkuun lopuksi oli kehitykset siltä osin kehitelty ja uudet versiot palvelusta julkaistu, joten oli aika siirtyä uuteen asiakkuuteen. Tämä tapahtui ilman toimistolla vietettyjä välipäiviä, mikä ainakin minut yllätti. Uudessa projektissa mennään sitten kahdeksan hengen tiimillä, mikä on aikamoinen muutos verrattuna aiempaan kahden hengen kokoonpanoon. Meno tuntuu ajoittain hyvinkin hektiseltä, mutta kuitenkin virkistävällä tavalla. Näistä kokemuksista kerromme kuitenkin lisää kesän lopussa.

Juho